Foto: A konoba (pince) hamarosan kitárul

Hvar egy csodaszép szigetcsoportja Dalmáciának. Hogy idesodort a szél egy nyaralással kezdődött 2010-ben. Szikrázó napsütés, türkiszkék kristálytiszta tenger, csodálatos partok, eldugott öblök, tengerparti éttermek, naplemente,  beach partik... barátság, szerelem és az itteni hétköznapi élettel való ismerkedés......... Tulajdonképpen végtelenül egyszerű. Mostmár.

Úgy tűnik észrevétlenül Hvar lett második otthonom már ha az év 365 napjait vesszük alapul. Mondhatnám, hogy furcsa, hogy így alakult, de mégsem.

A hétköznapok:

Nyár: "Az Ember" halászni jár. Egy családi vállalkozás független alkalmazottjaként. Ez azt jelenti, hogy ha nincs kedve felkelni reggel 4-kor akkor aznap nem halászik. Ha igen akkor felkel, felkap 1 l vizet és 1 l laza üdítőt valamint a szendvicseit amelyeket kb. éjfélkor összekészítettem és a mélyhűtőbe tettem, hogy amíg fogyasztásra kerül, legalább addig tartson ki hűtötten. Kb. 1 óra körül érnek vissza a halászatból tetőtől talpig fehéren a testükre száradt sótól ami a nap mint nap sötétebb barnára sült bőrüket a zuhanyozásig takarja. Ebéd majd - hacsak nincs valami elengedhetetlen elintéznivaló - ....szieszta. Na ez tart addig ameddig fel nem ébresztem, sokszor 6-ig. Akkor összekapjuk magunkat és leugrunk valamelyik öbölbe egyet hűsölni a tengerben azután kedvünktőll függően elnézünk valamelyik bárba. Hogy ez este 10-ig tartó lesz vagy reggelig.....? Ki tudja :-)

Szombat, vasárnap biztos,  hogy munka nélkül telik, szóval az előző éjszakák kimenetelétől függ  hánykor kelünk fel, illetve mikor megyünk le a partra. Leggyakrabban Milnában vagy a szemközti szigeten kötünk ki ahol többet töltünk az éttermek árnyékos teraszain laza fröccsök és barátaink társaságában mint a perzselő napon. Rengeteg ismerősünk és barátunk jár ide nyaralni és mindig van mit megmutatni nekik ha el akarnak szakadni a partmenti programoktól......ilyenkor csak bepattanunk a kis Bogárba (itt Buba) és irány a Sziget belseje! Ghost falvak és egyéb az utikönyvekből kimaradtak.......

A halászaton kívül a veteményezett krumpli, bab, paradicsom, padlizsán szükségleteit persze szintén szem előtt kell tartani, szóval a kapálás, leszedés és hasonlóak a nem halászattal töltött napok kora reggeleit szépen lefoglalják. Ilyenkor a kis 40 éves bogárhátún felautózunk a "földre" és kb. 10-ig (ameddig a hőség még elviselhető) elvagyunk ott.....mármint ami engem illet mert 'A Férfi" dolgozik én pedig jelenlétemmel támogatom. Az olivaföldeken is van egy kevés tennivaló.....egy motoros ekével a fák környezetét szépen fel lehet lazítani, hogy az egyébként rendkívül kevés nyári csapadék jó helyre kerüljön. A szőlőt pedig nézegetjük milyen szépen gyarapszik.

Foto: Virágzásban az oliva

Ősz: Ez a szüret ideje. Szeptemberben a szőlőé természetesen. A hónap második fele és az október gyakorlatilag munka nélkül telik, ez a hónap a helyiek holliday időszaka. A nyár gyakorlatilag éjt-nappalt kitöltő elfoglaltságának vége. Az idő isteni ezért  minden "helyi" a Szigeten marad - akik többségükben Splitben vagy Zágrábban húzzák ki a telet - és egymást követik a tengerparti éjszakába nyúló ebédek. Ez a Mi igazi nyaralásunk is. November elejétől attól függően, hogy mennyire készek az olivák a szüretre.....Kezdődik. Ez egy nagy szerelmem. Minden nap 7-kor kelünk és megyünk az olivaföldekre. Fél 1 körül leülünk ebédelni a reggel frissen megvásárolt bárány, csirke, kolbász, csevapcsicsa..... természetesen az ütött-képott grillen elkészített sültjeiből majd olivaolajjal és a körülöttünk burjánzó rozmaringgal felturbózva......hmmmmm Ennél csodálatosabb napszámosmunkát nem tudok elképzelni. Szedni az olivát köténybe vagy a fa alá terített nagy parasuttokra egyaránt élvezet. Minden egyes szemet megérinteni. Az oliva olajjal és vízzel telt feszes bogyói.......Hálós zsákokba gyűjtjük őket amit otthon sós vízzel telt kádakban áztatunk kb. 7 napig. Ez kissé kiáztatja a kesernyés ízt ezért miután a préselőből a hordókba kerül azonnal fogyasztható. Kb. 2 hónapig a színe még opálos, de lassan kitisztul és gyönyörű zöld nedüként ellenállhatatlan illatával és ízével elvarázsol.

Foto: Erről van szó

Tél: Ez az időszak a téli nyaralásokra időzítve tökéletes. Nem mintha nem lehetne mindig munkát találni a ház körül illetve valamit felújíani, kicserélni hiszen egész nyáron a túristák lakják az apartmanokat amikbe ősszel visszaköltöznek a családok. (Itt megjegyezném, hogy valami egészen speciális ez az életstílus ugyanis a nyár 4 hónapjára mindenki átköltözik az otthonából ideiglenes otthonaikba ami általában a legkevésbé sem hangulatos). Na...ezen próbálok dolgozni egy kicsit ezen a nyáron. Tavaly például kibéreltünk magunknak egy olcsóbb szállást mint amennyiért mi adtuk ki a lakásunkat. és még így is "megérte".

A szüret elmúltával az olivafákat meg kell metszeni mert villámgyorsan túlburjánzanak. Ezeket az ágakat valamint a körülötte lévő panyiga bokrokat (mindenféle nagyobb bokor összefoglaló neve) elégetik, hogy a hamarosan beköszöntő tavasz szép rendben találja az ültetvényeket. Mindenfelől füst száll fel, az emberek szorgoskodnak. Elkezdődik a szántás a veteményezéshez és a szőlőben.

Tavasz: Folytatódik az ültetés, a szőlő gondozása (metszés, kötözés, permetezés és megint szántás)

......és így tovább, ki tudja még milyen élményekkel gazdagít a dalmát élet!

Foto: Gazda és Gazdarica

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.